Reize Door Het Aapenland Pdf Download [2021]
LINK ===> https://urllie.com/2t5nnZ
3 In een nieuwe vergadering doet nummer 1 een laatste poging om op de rede van de apen in te spelen maar nummer 5 speelt in op hun angsten en wint. Nummer 1 stelt dan voor om eerst van een kleine groep de staarten af te kappen zodat iedereen kan zien wat er gebeurt. Hij biedt zichzelf als vrijwilliger aan. De Nummervijfianen vrezen echter om dan het hele apendom tegen zich te krijgen en blijven vasthouden aan het plan om alle staarten in een keer af te hakken. Men besluit meteen tot een datum: de derde dag na de resolutie. De kermismensen besluiten z.s.m. naar het apenland te reizen om te redden wat er te redden valt. Men organiseert dat de apen op een groot veld verschillende cirkels vormen. Iedere aap krijgt een hakmes, een houtblokje en een pikpleister. Op het gegeven sein leggen alle apen de staarten op het blok, op het volgende sein heffen zij het mes en op het derde sein hakken zij de staart af. De hoge apen staan op een verhoging in de buurt, zien wat de apen zichzelf aandoen en horen welke kreten van pijn zij uitstoten. Veel apen bloeden dood of worden in de chaos vertrapt. De Nummervijfianen trekken zich terug, de Nummereenianen proberen te helpen wat ze kunnen. De kermisartiesten komen aan en nemen de Nummervijfianen gevangen om te kunnen gebruiken tijdens hun werk. Nummer 17 valt flauw en slaapt drie dagen en nachten. Als hij wakker wordt, ziet hij zijn vrouw en zijn zwangere dienstmaagd en wordt woest. Personages Verteller De verteller is een slimme en laconieke man. Hij is eerder een man van de gedachte dan van het gevoel want hij denkt erg lang na voordat hij iemand zal redden en dan is het te laat. Als het echter om de verdiensten van zijn vrouw en de dienstmeid gaat, is hij duidelijk een man van zijn gevoel: hij heeft hen voor hun uiterlijk, i.h.b. het mooie lichaam van de dienstmeid bekoort hem, en niet voor hun karakter o.i.d. Als de dienstmaagd in een aap veranderd is, wil hij niet door haar geliefkoosd worden en zijn oudere en lelijke vrouw heeft hij al lang ingeruild voor de dienstmaagd. Als hij van diefstal en moord beschuldigd wordt, ziet hij meteen in dat dit uit de hand zal lopen en hij gaat ervandoor. Hij maakt zich niet echt druk om de situatie, dat hij zijn bezittingen e.d. moet achterlaten, maar is meteen bezig met het zoeken van een andere plek om te leven. Leven tussen de apen vindt hij ook niet ingewikkeld. Hij vertelt er rustig en opgeruimd over en kan vaak de humor van een situatie inzien en die goed beschrijven. Hij haalt ook geintjes uit met de lezer. Uiteindelijk weet je echter niet zo veel over de hoofdpersoon omdat alles een droom blijkt te zijn en misschien had hij in de droom wel een heel ander karakter dan in het echt. Zijn gevoelens over de dienstmeid en zijn vrouw zijn echter wel hetzelfde. Aap Nummer 1 Aap Nummer 1 is natuurkundige en verstandig, sociaal en aaplievend. Hij wil wel dat de apen tot de mensen zullen behoren maar hij vindt het innerlijk en innerlijke veranderingen belangrijker dan het uiterlijk. Hij wil de apen behoeden voor een misstap die hij meteen ziet aankomen. De enige fout die hij maakt, is dat hij denkt gebruik te kunnen maken van de domheid van de apinnen en deze fout gaat tegen hem werken. Maar zelfs als alles verloren is, als bijna iedereen zich tegen hem keert en er wordt besloten tot een algehele afhakking, offert hij zichzelf op door zichzelf als proefpersoon aan te bieden. En als het leed is geschied, probeert hij zo veel mogelijk apen te verzorgen en te redden. Aap Nummer 5 Aap Nummer 5 is het tegenovergestelde van Aap Nummer 1: hij is alleen uit op eigenbelang, in dit geval het verkrijgen Pagina 3 van 7
5 van het kiezersvee door misleidende statistieken. De rol van de propaganda. Dat je de vrouwen op je hand moet hebben en hun bijzondere 'logica' moet weten te bespelen.' (voorwoord door Gerrit Komrij) Motieven Schrijven De verteller ontmoet op een gegeven moment een broodschrijver: een aap die niet schrijft uit een verheven en onbaatzuchtig gevoel zoals de menselijke schrijvers maar een die schrijft omdat hij ervan leven moet. Dat betekent: hoe meer gedoe in het land, des te meer hij te schrijven heeft en er te verdienen valt. Hij schrijft in opdracht over alles en schrijft lofdichten op en hekeldichten tegen dezelfde persoon. Hij hoopt snel mens te worden en de andere mensen dan nog beter te kunnen bedriegen. De schrijver bespot hier zijn eigen beroep want ook Paape was een broodschrijver en schreef om die reden onder pseudoniem. Vrouwonvriendelijkheid De verteller heeft geen hoge dunk van de vrouwen in zijn omgeving of van de (aap)vrouwen in het algemeen: 'Als Schasz was Paape onbewimpeld misogyn, terwijl hij als zichzelf juist op de bres stond voor broeder- en zusterschap, gelijke rechten voor vrouwen bepleitte en lezeressen ideeën voor actie aan de hand deed.' (Altena 2016) Zijn eigen vrouw heeft afgedaan omdat ze oud en dus lelijk is en om die reden is hij iets begonnen met zijn dienstmeid, maar als zij in een apin veranderd is, laat hij onomwonden weten dat hij nooit in haar ziel en alleen in haar lichaam geïnteresseerd geweest is. Een ander probleem is haar zwangerschap dus misschien komt haar verdrinking hem wel goed uit. De apinnen begrijpen vervolgens het woord 'staart' verkeerd en denken dat het om de dubbelzinnige staart gaat. Die willen zij niet kwijt vanwege de voortplanting maar uit de reactie van hun echtgenoten valt op te maken dat de apinnen hier niet alleen onlogisch denken maar ook seksbelust zijn. Imaginaire reis Enkele zeer bekende voorbeelden van imaginaire reisverhalen zijn 'Robinson Crusoe' van Daniel Defoe en 'Gullivers reizen' van Jonathan Swift. 'Reize door het Aapenland' is ook een imaginair reisverhaal want er is sprake van een denkbeeldig land, het Apenland, en een nar op de troon: de verteller/nummer 17 die als mens en dus als belangrijk iemand wordt binnen gehaald. De vrouwen/apinnen deugen niet en de apen hebben geen namen maar nummers. De apen staan symbool voor de mens als aangeklede aap die het uiterlijk boven het innerlijk - de rede - verkiezen en de auteur spaart zichzelf niet, bijvoorbeeld met zijn sarcastische opmerkingen over censuur. Motto Het boek heeft geen motto of opdracht maar wel een 'Voorberigt' waarin de schrijver aankondigt dat hij na lang stil zitten - het is acht jaar geleden dat er iets van hem uitkwam - een satire heeft geschreven 'ter lering en vermaak'. Hij voegt zich hiermee in de traditie van Horatius, die aanraadde om het nuttige en het aangename te combineren. Als de mensen open staan voor zijn les, kunnen ze iets leren van de apen die normaal gesproken juist voor onverstandig doorgaan. Trivia 'schas' of 'schasz' is in het Duits het woord voor 'Darmwind', een 'scheet'. Het woord dient ook om een negatief oordeel mee uit te drukken over kunst, wetenschap en politiek. Titelverklaring De hoofdpersoon reist door een imaginair apenland. Pagina 5 van 7
6 Structuur & perspectief Het verhaal is verdeeld in 35 genummerde hoofdstukken met titels, er is ook een inhoudsopgave. Het verhaal wordt chronologisch verteld. Er is sprake van een ik-verteller, maar die treedt op als een alwetende verteller omdat hij informatie heeft die hij niet kan bezitten. Decor Het verhaal speelt zich af in een imaginair apenland waar de hoofdpersoon terechtkomt door een hele tijd alsmaar rechtdoor te lopen, het lijkt of hij aan het einde van de wereld is. Hij woont in een dorp maar moet dat ontvluchten en besluit om zijn vaderland te verlaten. Het apenland bestaat uit een woud en het is er vrij idyllisch: er is een ruisend beekje en er vallen lekkere vruchten te plukken. Het verhaal speelt zich af in de achttiende eeuw: mensen kunnen zelf besluiten een dorpsgenoot te straffen, geloven nog in draken en reizen kermissen door het land met apen en beren als attractie. De vertelde tijd is een droom van drie dagen maar in die dromen gaan waarschijnlijk wat meer dagen voorbij: er is sprake van een zomernamiddag en op een gegeven moment is het vlak voor Kerstmis. De afhakking vindt drie dagen na de resolutie plaats. Stijl 'Gerrit Paape is een geweldig vakman. Hij beheerst de kneepjes van escalatie en suspense, hij weet hoe je iemand definitief omlegt, hij kent de kracht van het doen alsof je neus bloedt. Hij is, in de heersende mode van Sterne en Jean Paul, de alwetende verteller, stoorzender en aanjager tegelijk. Onevenredig lange zijsprongen en korte uitroeptekens, alles kan. Een spontane oorvijg uitdelen, de niets-wetende verteller uithangen, zichzelf beentje lichten, het hoort er allemaal bij.' (voorwoord van Gerrit Komrij) Slotzin Ik keen naar de rimpels en het geele vel van mijn Vrouw; naar den dikken buik van mijn Dienstmaagd, en viel andermaal in een raazerbij, die nog erger was. Beoordeling Als je een titel uit de literatuurgeschiedenis moet kiezen en je mag een titel uit de achttiende eeuw kiezen, dan is dit echt een aanrader. Het is actueel, makkelijk te lezen en heeft een niet heel makkelijke diepere laag die wel erg leuk is om te onderzoeken. Combineer dit boek op je lijst met een modern boek over politiek, bijvoorbeeld 'Morten' van Anna Levander. Recensies "'Als ik 'voorwoord' zie staan denk ik meestal: hier moet een lijk worden opgewarmd. Iemand komt je vertellen hoe onmisbaar een boek is, hoe weergaloos een bundel, hoe verwaarloosd een vondeling - waar je als lezer dus nooit zelf op zou zijn gekomen. Schrijver van het voorwoord helpt een handje. Het voorwoord als betweterij. Dit voorwoord is een liefdesverklaring.' (voorwoord door Gerrit Komrij)" "De bloggers van de late 18de eeuw schreven hun vingers blauw aan schimpscheuten en satire. Niet alles is nog zo herkenbaar als Reize door het Aapenland. " Pagina 6 van 7
1 Reize door het aapenland (onder pseudoniem J.A. Schasz) Gerrit Paape Editie P.J. Buijnsters bron J.A. Schasz, Reize door het aapenland (ed. P.J. Buijnsters). W.J. Thieme, Zutphen 1972 Zie voor verantwoording: dbnl / P.J. Buijnsters 2b1af7f3a8
https://sway.office.com/cF7DWhl7Av47PiA9
https://sway.office.com/I5JRASwCwIb9af6c
https://sway.office.com/QAkHAfiJ62Ef5eT0
https://sway.office.com/mL0LmS3hibYEV0xM
https://sway.office.com/c2H1FXoSDngPN69b
https://sway.office.com/KRmcUIGFAh69JxpR
https://sway.office.com/KauEzswXFbrdkAdg
https://sway.office.com/VCiPGHgKnhfsZuoY
https://sway.office.com/TBoXFGIp59ADxiqv
https://sway.office.com/6tOpWXtvb6d3H4ir
https://sway.office.com/BEn12JIV5SFMNbTy
https://sway.office.com/E8u5Kp5MkypJIGsm
https://sway.office.com/iC0f1gaivTzMcfYG
https://sway.office.com/HsEWuqviD3eNyqC9
https://sway.office.com/H3MowIPUbjHlq7FT
https://sway.office.com/sjNuAjORC4C1B477
https://sway.office.com/Rw6zB0ab9kXHSS9m
https://sway.office.com/DQOzodTlvx4JZiTt
https://sway.office.com/qF4icdgS7qCTcCJy
https://sway.office.com/gXDC4lgvFG6lsobX
https://sway.office.com/ziBezVEb3kNUUtbo
https://sway.office.com/GGisjk0iufP4ZFHt
https://sway.office.com/oJWVE3QYR45sUDt6
https://sway.office.com/1hUFFhkEpdDkan12
https://sway.office.com/YQmQpTJNukjU7kDa
https://sway.office.com/mMVQYrMUkZBVARA7
https://sway.office.com/oom6CDK6PfHuWVlu
https://sway.office.com/w8fgmWZDmwE9PoL1
https://sway.office.com/KzIlgGmCzvCYdGa9
https://sway.office.com/2x3Yi1D7pqnK1tw4
https://sway.office.com/dUkLUNB4BlqMJCKa
https://sway.office.com/eMH7q1in3AtMhV6F
https://sway.office.com/c1M6eBrQnat1dC5r
https://sway.office.com/6LzVgj2GEIXGo61h
https://sway.office.com/eyQFiO98jaqa1sCx
https://sway.office.com/pz7rW64NkEHYRSUt
https://sway.office.com/Itou4Is3PAltcWwv
https://sway.office.com/pGltpOaCINgu2HA8
https://sway.office.com/MHOznFZmfNs1szQh
https://sway.office.com/CI7jeqMTpxKx7amt
https://sway.office.com/1YJMd6KVOdwhB6zh
https://sway.office.com/voMmnUcKMFCzRu0K
https://sway.office.com/ThGgr9nDk8gaNqey
https://sway.office.com/FoXMezYPV1TdDiaj
https://sway.office.com/3PXeMuIXrhHiQt7z
https://sway.office.com/ok17px9fXpWJIgC7
https://sway.office.com/g4msnbUp41fzTCaL
https://sway.office.com/WMApxMXOHGZb8DvB
https://sway.office.com/qzQzUB0nB77KEMix
https://sway.office.com/tke0TsnxdDatUdM3
https://sway.office.com/uQku2vHCJN41eTbA
https://sway.office.com/FVrZWemariOtGCun
https://sway.office.com/AN7WKGV6nCJL02FG
https://sway.office.com/ywQThQEPj3qs2Kv1
https://sway.office.com/AJDOVOZWdCgOG9Y1
https://sway.office.com/hfo0uNZGUDsR49OE
https://sway.office.com/3ZOdjTFAFwKIaye9
https://sway.office.com/6cFKRMQPlWVYEyGE
https://sway.office.com/X7071QzgGtbZ3Lkp
https://sway.office.com/IhzMmzuPF5t3jLdP
https://sway.office.com/Us6GrlHp8GIxtaUl
https://sway.office.com/yc8wF46iTiUADWnD
https://sway.office.com/dw2crPb9yBCura46
https://sway.office.com/gYmGbJlriJ0uiNp9
https://sway.office.com/K3Aj1bTe69CwyJCs
https://sway.office.com/4Xjv3mthW6BRFMiX
https://sway.office.com/GPCCM1TB1wQghtJj
https://sway.office.com/Ik7TzbWLxUTCOJy5
https://sway.office.com/L2rwOHZ08bTnaFiJ
https://sway.office.com/hnpjGeaqQSys5PTR
https://sway.office.com/9fLd7A9QqzSzaWuq
https://sway.office.com/o0dFnREAbXtXe4ET
https://sway.office.com/Caljl5G6H4pU5bg1
https://sway.office.com/PLoDuEZi7HPa7uMY
https://sway.office.com/SVkEoOqu4Z3ZhXuU
https://sway.office.com/xsWaUWhBNLjuGsYl
https://sway.office.com/UN5jscwk4saZCcae
https://sway.office.com/EWSM6xDoDgcTIwsA
https://sway.office.com/FVlOCHjDnw7uUOmD
https://sway.office.com/hvs4webrjuuKoeY2
https://sway.office.com/GLuKEEeVSqUffnn9
https://sway.office.com/XoKcgUzII5W3piMf
https://sway.office.com/08kwhDSnKNvqP0lr
https://sway.office.com/LUKQWCmzdRWUo2Zg
https://sway.office.com/ccpk1hSDKMJW9jXY
https://sway.office.com/QDoBWeTVKxIrTEK5
https://sway.office.com/EKUdREkeEEXtOS70
https://sway.office.com/9sQD5bCL5k5j2ON1
https://sway.office.com/1NPL5gmoFd8fuWDQ
https://sway.office.com/n2SSvoDoNpq5iHXp
https://sway.office.com/w7Qg3qj5xUW0OF8i
https://sway.office.com/orHr4gYaFLKOfnJ2
https://sway.office.com/VgEDwKkXMEWax3hH
https://sway.office.com/TPaAtnaNItdFi3JN
https://sway.office.com/dCwUh5SLRhklspwe
https://sway.office.com/aO1lyW5KQZ7JOQKY
https://sway.office.com/cdX7YMV1xkZwd6as
https://sway.office.com/wicV6LZjYVORUq2R
https://sway.office.com/pKyscbcIdIkzHycV
https://sway.office.com/VYXqNxXOCijbpgAP
https://sway.office.com/RCCHtkFpNZvu2f7E
https://sway.office.com/pJHcZJKkdkasuCG2
https://sway.office.com/a2GEs5pbGXwRFREv
https://sway.office.com/ZvEnOekifqZpSUCa
https://sway.office.com/2MONsnZjn9YfXF7L
https://sway.office.com/ENfJJMvePQybhGO3
https://sway.office.com/Dt3ID12RIwxWjbsQ
https://sway.office.com/qtxoP56Ajr36YiDv
https://sway.office.com/Ycm4CaKo8JKlD41i
https://sway.office.com/2pX6oslxCKONC7wS
https://sway.office.com/dRV0fw46xHd7oMPM
https://sway.office.com/XnXcrF1YYW4Oo42L
https://sway.office.com/o6eswpLsrx9Ntkfv
https://sway.office.com/0RSpe7NRPg791PxB
https://sway.office.com/6M5sYeww5Q6HYJ9i
https://sway.office.com/9pAAs6gtDMX1g2OA
https://sway.office.com/7sMa4Bn6ExbQ761E
https://sway.office.com/oDliCYsX0ta2zGlc
https://sway.office.com/DCLgGEJlO88TGchg
https://sway.office.com/7VNtMMiBkLlGPLNm